Wij willen dat iedereen zich in de school veilig voelt en zich optimaal kan ontwikkelen. Wij verwachten dat iedereen binnen de school de ander met respect behandelt; leerkrachten, kinderen en ouders. Wij vinden het belangrijk dat kinderen leren zelf verantwoordelijk te zijn voor hun gedrag. In de school en in de klas werken wij constant aan een positief pedagogisch klimaat, positieve omgangsvormen en onderlinge betrokkenheid.
Pesten wordt niet getolereerd
Sociale veiligheid
Drie relationele waarden vormen op onze school de basis voor een respectvolle omgang. Deze waarden zijn gerelateerd aan onze visie: uniek, samen leren.
Waardigheid – wij zijn allen waardevolle mensen, wij gaan respectvol met elkaar om. Wij behandelen anderen zoals wij zelf behandeld willen worden.
Zorgzaamheid – wij hebben zorg voor elkaar en de omgeving, we voorkomen dat anderen en de omgeving schade ondervinden.
Eigenheid – wij geven elkaar de ruimte om talenten te ontwikkelen en te zijn wie wij zijn. We communiceren op een rechtvaardige en zorgzame wijze met elkaar.
Voor de kinderen hebben wij deze waarden vertaald in drie woorden, die uitdrukken welke verwachting wij hebben t.a.v. het gedrag in de school: AARDIG – RUSTIG- NETJES
Aandacht en afspraken
Jaarlijks wordt bij de start van een schooljaar specifiek aandacht besteed aan de sociale veiligheid. Bij de voordeur ligt, om ons elke dag aan deze woorden te laten herinneren, een tegel met daarop een lieveheersbeestje.
Op schoolniveau is een basis aanpak voor alle groepen beschreven in een groepsplan gedrag om op een preventieve manier te werken aan een positief groepsklimaat.
Werkafspraken in de klas
De GIP-regels ondersteunen het pedagogisch klimaat in de groep. Dit zijn werkafspraken in de groep, die voor elke les of activiteit gelden van groep 1 t/m 8 en die het werken en leren in de klas plezierig maken. Door deze regels is de structuur die wij hanteren voor kinderen helder en is het gedrag van de leerkrachten voorspelbaar.
Pleinafspraken en surveillance
Ook rondom de school en op het plein, tijdens de pauzes, zijn er vaste afspraken. De leerkracht is tijdens de kleine pauze altijd op het plein en is het aanspreekpunt voor de kinderen. Tijdens de kleine pauze zijn er doorgaans meerdere groepen die samen spelen op het plein, zodat er altijd voldoende toezicht is op de kinderen. Voor de buitenschoolse opvang maken ouders met de kinderopvangorganisatie samen afspraken over het zelfstandig buiten spelen en toezicht op het plein.
Preventie
Om de sociale veiligheid in stand te houden is het belangrijk dat uw kind vooral positief benaderd wordt en beloond wordt voor positief sociaal gedrag, maar het betekent ook het tijdig en adequaat corrigeren van gedrag dat onveiligheid teweegbrengt.
Ter preventie en om sociale processen in de klas te bespreken maken wij gebruik van twee methodes ter bevordering van sociaal gedrag. Dit is onze methode voor levensbeschouwing en actief burgerschap (Trefwoord) en een speciale methode voor de sociaal-emotionele ontwikkeling (Goed gedaan).
Dagelijks laten wij de leerlingen reflecteren op hun eigen gedrag en dat van anderen. Zo leren zij hoe zij een positieve bijdrage kunnen leveren aan de sociale omgang in de groep.
Op Het Mozaïek zijn Bedrijfshulpverleners aanwezig (BHV). Een BHV-er heeft een opleiding gehad om op een juiste manier te handelen bij calamiteiten. BHV-ers hebben één keer per twee jaar een herhalingscursus. Verder zijn de BHVers bevoegd om eenvoudige handelingen van EHBO uit te voeren. De gymleerkracht heeft een EHBO- diploma.
Mocht uw kind op school een ongeluk(je) krijgen dan werken we als volgt:
• Is het niet ernstig, dan kan de BHV-er het kind helpen.
• Is het ernstiger, dan doen wij het meest noodzakelijke, bijvoorbeeld een noodverband.
Wij bellen meteen de ouders om te komen. Mocht uw kind naar een arts moeten dan is het uiteraard het meest prettig om met de eigen ouder te gaan.
• Wanneer wij u niet kunnen bereiken, dan gaan wij met uw kind naar een huisarts, zo nodig naar het ziekenhuis.
• Is het zeer ernstig, dan bellen wij onmiddellijk 112 en natuurlijk ook u.