Aan het begin van iedere dag wordt het lesprogramma besproken. Dit programma is zichtbaar op het bord of op de dagritmekaarten. Nagenoeg iedere les start met een basisinstructie van de leerkracht.
De kleurenklok en/of de gewone klok wordt gebruikt om te laten zien hoeveel tijd kinderen hebben voor de verwerking bij een bepaalde activiteit. De leerkracht geeft uitleg over het doel van de les en wat van de kinderen wordt verwacht. Dit kunnen afspraken zijn over samenwerken, elkaar helpen en de werksfeer.
Speciale GIP-regels, die in de hele school gelden en die het proces ondersteunen, worden met de kinderen afgesproken en steeds verder uitgebouwd. Door op uniforme wijze in de hele school te werken aan een herkenbare structuur, weten de kinderen wat er van hen wordt verwacht en ontstaat er rust in de klas en in de school.
Instructie ronde
De instructieonafhankelijke leerlingen kunnen zelf starten. De leerkracht geeft dan inhoudelijke instructie aan de groep. Na deze instructie maakt de leerkracht een ronde door de klas. Deze ronde is bedoeld om kinderen direct feedback te geven, op weg te helpen en om een compliment te geven. Tijdens de ronde streeft de leerkracht ernaar alle kinderen kort aandacht te geven.
Extra aandacht
Na de eerste ronde helpt de leerkracht een of meerdere kinderen aan de instructietafel. Dit zijn de kinderen die op dat moment nog extra instructie nodig hebben. Hierbij word teruggegrepen op het GIP model zoals uitgelegd op de pagina over onze methode
Vervolgactiviteiten
Werkkaarten
Als kleuters klaar zijn kunnen ze direct verder met een vervolgactiviteit aan de hand van een werkkaart.
Kies en plan bord
Als kinderen klaar zijn met hun werk kunnen ze direct verder met een vervolgactiviteit die ze mogen kiezen van het kies en planbord.
Weektaak
Op de weektaak staan activiteiten voor alle kinderen, maar ook specifieke activiteiten die zijn afgestemd op de leerbehoefte van het kind.