Op Het Mozaïek vinden wij het van groot belang om u goed en tijdig in te lichten over de dagelijkse gang van zaken op school. Er zijn structurele momenten in het jaar om de voortgang en het welbevinden van uw kind te bespreken met elkaar en van gedachten te wisselen hierover. De informatie die u over uw kind aan ons geeft, is belangrijk voor ons en voor het functioneren van uw kind op school.
Kleuter vragenlijst
Wanneer uw kind met 4 jaar op school komt, vragen wij u een intredevragenlijst in te vullen. In deze vragenlijst staan vragen over de ontwikkeling van uw kind. Door uw informatie kunnen wij beter afstemmen op de onderwijsbehoefte van uw kind.
Startgesprek
In de eerste periode op school komt de leerkracht zo mogelijk op huisbezoek of is er een startgesprek op school. Om de eerste ervaringen op school met elkaar te delen en nader kennis te maken.
Vanaf groep 2 wordt u binnen zes weken na de start van het schooljaar uitgenodigd voor een startgesprek met de leerkracht. Dit gesprek heeft als doel de onderwijsbehoeften van het kind nog scherper te krijgen. Leerkrachten en ouders informeren elkaar en delen kennis, ervaringen en verwachtingen. In dit gesprek wordt ook met de ouders besproken of de leerling extra hulp / extra uitdaging krijgt in de klas en wat deze extra hulp/uitdaging inhoudt.
Rapportages
Twee keer per jaar verschijnt er een rapport om u zo goed mogelijk te informeren over de ontwikkeling van uw kind op school. In het rapport staan de resultaten van uw kind beschreven met gebruik van cijfers en letters. U ontvangt een uitnodiging om het rapport met de leerkracht te bespreken in een rapportgesprek.
Maandelijks ontvangt u van ons de digitale schoolbrief. Daarin vermelden wij inhoudelijk en organisatorisch nieuws over Het Mozaïek. U vindt de nieuwsbrief ook op deze website.
Gescheiden ouders
Wij hebben ervoor gekozen om de ouder/verzorger bij wie het kind woont “actief” te informeren, en de eventuele andere ouder “passief” te informeren. Dit wil zeggen dat de school de informatie, brieven, rapporten e.d. aan de ouder of verzorger geeft bij wie het kind in huis woont. Het is de bedoeling dat de ouder die de informatie ontvangt de andere ouder op de hoogte brengt van de informatie.
Wanneer de ouder bij wie het kind woont dit niet doet, dan kan de andere ouder zelf aan de school vragen om rechtstreeks geïnformeerd te worden. Ook kan deze ouder vragen om een apart rapportgesprek. Voor dit gesprek zal de ouder dan zelf een afspraak moeten maken met de leerkracht. Deze afspraak wordt in principe op een ander moment gepland dan waarin de rapportagegesprekken plaatsvinden.
We gaan er van uit dat u ons tijdig en zo volledig mogelijk informeert over relevante informatie zoals bijvoorbeeld het ouderschapsplan en omgangsafspraken die van belang zijn voor de school.
De school maakt gebruik van het ouderportaal van het digitale systeem ParnasSys voor de leerlingadminstratie en leerlingvolgsysteem. Alle ouders kunnen via een eigen, unieke inlogcode toegang krijgen tot het ouderportaal. Hierin kunt u uw administratieve gegevens inzien en wijzigingen doorgeven. Ook vindt u hier onder andere de activiteitenkalender en korte mededelingen.
Wij gebruiken e-mail voor informatieve berichten, om hulp te vragen van ouders of om een afspraak te maken. Ook maken wij gebruik van Parro om u korte mededelingen en foto’s te sturen. Dit doen wij in een afgeschermde omgeving, die gekoppeld is aan ons administratiesysteem.
Bij vragen, onduidelijkheden of zorgen over uw kind, richt u zich dan altijd eerst tot de leerkracht van uw kind. De leerkrachten zijn voor alle vragen uw eerste aanspreekpunt!