Naast onze speerpunten zijn er nog meer dingen waar wij als team extra trots op zijn. Dit zijn de bijzonderheden die wij belangrijk vinden in ons onderwijs.
Bibliotheek
Wij leren de kinderen niet alleen lezen, wij stimuleren ze ook om te lezen. Daarom is er op de beide locaties van Het Mozaïek een uitgebreide bibliotheek met aantrekkelijke kinderboeken en informatieve boeken. Ouders helpen ons bij de werkzaamheden in de bibliotheek. Zij zijn door DOK opgeleid als leescoach.
Om het lezen en het leesplezier te stimuleren wordt ook elk jaar aandacht besteed aan de kinderboekenweek. Wij werken samen met de Delftse bibliotheek DOK. Op de locatie Voordijkshoorn beheert Dok onze bibliotheek. Wij noemen de bibliotheek de Leesplaats.
Engelse les
In groep 1 t/m 8 krijgen de kinderen Engelse les. In de groepen 1 t/ 4 staat het spelenderwijs kennismaken met de taal centraal. Vanaf groep 5 wordt aandacht besteed aan de luisteren en spreekvaardigheid. Vanaf groep 7 wordt ook schrijfvaardigheid geoefend en krijgen de kinderen woordjes mee naar huis om te oefenen.
Filosoferen
Kinderfilosofie is gericht op het leren verwoorden van je eigen wereldbeeld, hoe het komt dat je denkt zoals je denkt. Dit gebeurt in dialoog. Filosoferen met kinderen is samen leren nadenken. Het betekent zowel het analyseren van je eigen gedachten, hoe ze verschillen van anderen, alsook het nadenken over speculatieve vragen.
Kinderen die meer uitdaging nodig hebben op dit gebied nemen deel aan de lessen filosoferen. De lessen filosofie worden gegeven door een speciale vakleerkracht. In drie groepen (kleuters, 3 t/m 5 en 6 t/m 8) geeft zij op de woensdagochtend les.
Onderwijs aan (hoog)begaafde kinderen
De school beschikt over een leerlijn voor (hoog) begaafde kinderen vanaf groep 1. Deze leerlijn heet Levelwerk en voldoet aan onze uitgangspunten. Op basis van een signaleringslijst voor hoogbegaafden wordt de leerlijn voor de kinderen toegepast.
Uitgangspunten voor ons huidige beleid ten aanzien van het onderwijs aan (hoog)begaafde leerlingen zijn:
• De kinderen werken in hun eigen (jaar)groep.
• De basisstof wordt in compacte vorm aangeboden, waardoor de leerlingen minder werk hoeven te doen en daardoor tijd hebben voor ander/extra werk.
• De kinderen krijgen structureel een extra onderwijsaanbod dat uitdagend, aantrekkelijk en gevarieerd is.
• De ‘leren leren’ en ‘leren denken’ vaardigheden worden uitgebreid.